Allt ifrån kritisk infrastruktur som järn- & motorvägar till sjukvård som inte klarar när snön kommer & graderna sjunker.

Vintrarna har i och för sig blivit både varmare och kortare, men innebär det att vi inte längre ska investera i robusta system som håller för kyla?

  • MoreMagic@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    6 个月前

    Verkligen. I min farmors fotoalbum hittade jag ett foto på ett ånglok som tuffar fram i vad som ser ut som ca 3 meter snö! Det har stora plogar, och snön sprutar upp i stora kaskader åt båda håll. Förstår inte varför de inte kan lösa det med dagens lok.

    • freddo@feddit.nu
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      5 个月前

      Det är väl inte loken som det oftast blir problem med, utan ledningar, växlar, och signaler. Ånglok behöver inga ledningar, och signaler och växlar hanterades på plats av operatörer fram tills att det introducerades centralstyrning. Och jag skulle gissa att en operatör på plats kan snabbare lösa en simpel signal eller frusen växel än att behöva skicka ut en tekniker.

      Lösningen är ju att tag i underhållet så att signaler och växlar inte havererar, och skydda ledningar från träd. Antagligen billigare än att stationera operatörer vid varje växelnav och signalsträcka.

  • dennisnedry@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    5 个月前

    Problemet, enligt mig, är att allt för mycket är privatiserat och ingenting får inte kosta. Saker som järnväg, sjukvård, skola och underhåll måste få kosta pengar och inte ska behövas sparas in på.

  • Joyje@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    6 个月前

    Det hade varit intressant att höra vad de som jobbar med infrastrukturen har att säga om saken. Varför fungerade det förr, och varför fungerar det så dåligt idag?